עין משפט נר מצוה
נ״ז:
הניזקין
פרק חמישי
גיטין
מסורת הש"ס השלם
ב) איכה רבה ד׳ ט״ז:ב) סנהדרין צ״ו ב ה׳:ג) איכה רבה, פתיחתא כ״ג:ד) קוהלת רבה י׳ ד׳ א׳:ו) סנהדרין צ״ו ב ח׳:יא) איכה רבה ה׳ א׳:יא) פסיקתא רבתי ל״ב א׳:יא) מדרש תהילים קל״ז א׳:יב) איכה רבה א׳ מ״ה:יז) תנא דבי אליהו רבה ל׳ ג׳:יח) אוצר מדרשים, מדרש עשרת הדברות א׳ כ״א:יט) סנהדרין פ״ט א כ׳:כ) תנא דבי אליהו רבה ל׳ ד׳:כב) ברכות ס״ג ב י״ד:של זכריה. בן יהוידע הכהן שהרגוהו שרי יהודה במצות יואש כשהשתחוו לו ליואש ועשאוהו אלוה והרגוהו בעזרה (דברי הימים ב כ״ד):
שטר פירטתא. שטר צוואה שפרט מה תהא על נכסיו:גר תושב היה. שלא קיבל עליו שאר מצות אלא ע"ז שנאמר כי לא יעשה עוד עבדך וגו'
(מלכים ב ה׳):היינו דכתיב. אדמיה דזכריה: על צחית סלע. על חלקת אבן חלקה שלא יבלע בארץ כך היה דמו של זכריה על הרצפה
ולא נבלע: צחיח. שעיעות כתרגומו:הקול. קול צוחה ובכי עולה מיעקב ראה יצחק בנבואה מפלה זו של ביתר:והיינו דאמר רבי
אלעזר. הא דאמרינן לעיל שעל ידי לשון
הרע חרב הבית ונהרגו כמה
רבבות: בחירחורי לשון. במריבת לשון כמו
אל תתחר (תהלים לז): שוט לשון.
שבט מכה:לקלון. ילדים למשכב
זכור וילדות לפלגשים: בשן. בין שן
נוטריקון:שדרכן לכך. לתשמיש ואין קלונן
מרובה כקלון שלנו:זו אשה. הורגנו
כל היום:האמרת. ייחדת:
גושפנקא. חותמי שצורתי טבועה בו כדי
שתהא נראה משתחוה לה: הרמנא
דמלכא. שולטנות המלך קבל עליו לעשות:זו
מילה. הורגנו כל היום דזימנין דמיית:
בר משחיטה. שמא יתחבנו בגרונו: דבר
אחר. צרעת ומראות נגעים מפני
זה אדריינוס קיסר שהרג
באלכסנדריא. והא דאמרי'
בהחליל (סוכה נא) דאלכסנדרוס
מוקדון הרגם והחריבה שמא פעמים
נתיישבה:קפצו כולן ונפלו לתוך
הים. והא דאמר במס' ע"ז (דף
יח.) מוטב שיטלנה מי שנתנה ואל יחבל
בעצמו הכא יראים היו מיסורין
כדאמרינן (כתובות דף לג) אלמלי
נגדו לחנניה מישאל ועזריה פלחו
לצלמא ועוד דע"כ היו מענין אותן
ולא היו הורגים אותן:
אתיוהו לקמיה. שיתא קראי
מייתי ובשביעי לא
מייתי ובמדרש אמר דקמא אמר
אנכי והשני לא יהיה לך:
אמר רבי חייא בר אבין אמר רבי יהושע בן
קרחה סח לי זקן אחד מאנשי ירושלים בבקעה
זו הרג נבוזראדן רב טבחים מאתים ואחת
עשרה רבוא ובירושלים הרג תשעים וארבע
רבוא על אבן אחת עד שהלך דמן ונגע
בדמו של זכריה לקיים מה שנאמר ודמים
בדמים נגעואשכחיה לדמיה דזכריה דהוה
קא מרתח וסליק אמר מאי האי אמרו ליה דם
זבחים דאשתפוך אייתי דמי ולא אידמואמר
להו אי אמריתו לי מוטב ואי לאו מסריקנא
לבשרייכו במסרקי דפרזלי אמרי ליה מאי
נימא לך נבייא הוה בן דהוה קא מוכח לן
במילי דשמיא קמינן עילויה וקטלינן ליה והא
כמה שנין דלא קא נייח דמיהאמר להו אנא מפייסנא ליה אייתי סנהדרי
גדולה וסנהדרי קטנה קטל עילויה ולא נח בחורים ובתולות קטל עילויה
ולא נח אייתי תינוקות של בית רבן קטל עילויה ולא נח א"ל זכריה זכריה טובים שבהן איבדתים ניחא לך
דאבדינהו לכולהו כדאמר ליה הכי נחבההיא שעתא הרהר תשובה בדעתיה אמר ומה אם על נפש אחת
כך ההוא גברא דקטל כל הני נשמתא על אחת כמה וכמה ערק אזל שדר שטר פרטתא בביתיה ואגייר
תנא נעמן גר תושב היה נבוזראדן גר צדק היהמבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק מבני בניו של
סיסרא למדו תינוקות בירושלים מבני בניו של סנחריב למדו תורה ברבים מאן אינון שמעיה ואבטליוןהיינו
דכתיב נתתי את דמה על צחיח סלע לבלתי הכסותהקול קול יעקב והידים ידי עשו הקול זה אדריינוס
קיסר שהרג באלכסנדריא של מצרים ששים רבוא על ששים רבוא כפלים כיוצאי מצרים קול יעקב זה
אספסיינוס קיסר שהרג בכרך ביתר ארבע מאות רבוא ואמרי לה ארבעת אלפים רבוא והידים ידי עשו זו מלכות
הרשעה שהחריבה את בתינו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנודבר אחר הקול קול יעקב אין לך תפלה
שמועלת שאין בה מזרעו של יעקב והידים ידי עשו אין לך מלחמה שנוצחת שאין בה מזרעו של עשווהיינו
דא"ר אלעזר בשוט לשון תחבא בחירחורי לשון תחבא אמר רב יהודה אמר רב מאי דכתיב על נהרות בבל
שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון מלמד שהראהו הקב"ה לדוד חורבן בית ראשון וחורבן בית שני חורבן
בית ראשון שנאמר על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בית שני דכתיב זכור ה' לבני אדום את יום ירושלים
האומרים ערו ערו עד היסוד בהאמר רב יהודה אמר שמואל ואיתימא רבי אמי ואמרי לה במתניתא תנא
מעשה בד' מאות ילדים וילדות שנשבו לקלון הרגישו בעצמן למה הן מתבקשים אמרו אם אנו טובעין בים אנו
באין לחיי העולם הבא דרש להן הגדול שבהן אמר ה' מבשן אשיב אשיב ממצולות ים מבשן אשיב מבין
שיני אריה אשיב ממצולות ים אלו שטובעין ביםכיון ששמעו ילדות כך קפצו כולן ונפלו לתוך הים נשאו
ילדים ק"ו בעצמן ואמרו מה הללו שדרכן לכך כך אנו שאין דרכנו לכך על אחת כמה וכמה אף הם קפצו
לתוך הים ועליהם הכתוב אומר כי עליך הורגנו כל היום נחשבנו כצאן טבחהורב יהודה אמר זו אשה
ושבעה בניה אתיוהו קמא לקמיה דקיסר אמרו ליה פלח לעבודת כוכבים אמר להו כתוב בתורה אנכי ה'
אלהיך אפקוהו וקטלוהוואתיוהו לאידך לקמיה דקיסר אמרו ליה פלח לעבודת כוכבים אמר להו כתוב בתורה
לא יהיה לך אלהים אחרים על פני אפקוהו וקטלוהו אתיוהו לאידך אמרו ליה פלח לעבודת כוכבים אמר
להו כתוב בתורה זובח לאלהים יחרם אפקוהו וקטלוהואתיוהו לאידך אמרו ליה פלח לעבודת כוכבים
אמר להו כתוב בתורה לא תשתחוה לאל אחר אפקוהו וקטלוהו אתיוהו לאידך אמרו ליה פלח לעבודת
כוכבים אמר להו כתוב בתורה שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד אפקוהו וקטלוהואתיוהו לאידך אמרו
ליה פלח לעבודת כוכבים אמר להו כתוב בתורה וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים
בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד אפקוהו וקטלוהואתיוהו לאידך אמרו ליה פלח לעבודת
כוכבים אמר להו כתוב בתורה את ה' האמרת וגו' וה' האמירך היום כבר נשבענו להקדוש ברוך
הוא שאין אנו מעבירין אותו באל אחר ואף הוא נשבע לנו שאין מעביר אותנו באומה אחרתא"ל
קיסר אישדי לך גושפנקא וגחין ושקליה כי היכי דלימרו קביל עליה הרמנא דמלכא א"ל חבל עלך קיסר חבל
עלך קיסר על כבוד עצמך כך על כבוד הקב"ה על אחת כמה וכמהאפקוהו למיקטליה אמרה להו אימיה
יהבוהו ניהלי ואינשקיה פורתא אמרה לו בניי לכו ואמרו לאברהם אביכם אתה עקדת מזבח אחד ואני עקדתי
שבעה מזבחות אף היא עלתה לגג ונפלה ומתה יצתה בת קול ואמרה אם הבנים שמחהר' יהושע בן לוי
אמר זו מילה שניתנה בשמיני ר' שמעון בן לקיש אמר אלו ת"ח שמראין הלכות שחיטה בעצמן דאמר רבא
כל מילי ליחזי איניש בנפשיה בר משחיטה ודבר אחררב נחמן בר יצחק אמר אלו תלמידי חכמים שממיתין
עצמן על דברי תורה כדר' שמעון בן לקיש דאמר ר"ש בן לקיש אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית
עצמו עליהם שנאמר זאת התורה אדם כי ימות באהל וגו' אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן ארבעים סאה